Valentijnsdag, de invloed van reclame

bron: RegioBank adviseurs

Valentijnsdag. Voor de één de meest romantische dag van het jaar. Voor de ander een mooi moment om wat extra geld te verdienen. Want de afgelopen jaren is dit ook een commerciële dag geworden voor adverteerders. Met prachtige reclames wordt u, maar ook uw kind verleid om een product te kopen. Hoe beschermt u uw kind tegen deze verleidingen?

De invloed van reclame op kinderen

Kinderen hebben vaak niet in de gaten dat reclame invloed heeft op hun keuzes. Ze weten vaak namelijk niet dat het daadwerkelijk om een reclame gaat. Het gaat dan niet alleen om de reclamefolders en reclames in de winkels, maar vooral ook om tv reclame en internetreclame (bijvoorbeeld via YouTube). Kinderen worden continu blootgesteld aan reclame.

Regels voor kinderreclame

Ter bescherming van kinderen en minderjarigen zijn er speciale regels vastgelegd in de Nederlandse Reclame Code voor alle reclame uitingen. Reclame mag bijvoorbeeld niet misleidend zijn. En het mag niet in strijd zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en fatsoen. De regels voor kinderreclame worden in Nederland steeds strenger om kinderen beter te beschermen tegen alle verleidingen.

Onderschat de invloed van rolmodellen niet

Kinderen worden vaak gemakkelijk beïnvloed door de omgeving. Zegt uw kind bijvoorbeeld wel eens ’Mascha gebruikt het ook’? Weet dan dat Mascha geen vriendin is, maar een beautyvlogger (iemand die blogt via YouTube). Uit onderzoek blijkt dat vloggers het bestedingsgedag van kinderen duidelijk beïnvloeden. 33% van de kinderen koopt iets omdat ze het zagen op YouTube of vloggerpagina’s. Sinds kort mogen vloggers alleen nog maar reclame maken als ze duidelijk vermelden dat het om reclame gaat. Maar de vraag is of kinderen hierdoor leren om de juiste keuzes te maken. Waarschijnlijk niet.

Wat kunt u als ouder doen om je kind te behoeden voor reclame?

De invloed van ouders is heel bepalend. Daarom is het goed als u de invloed van reclame met uw kind bespreekt en laat zien hoeveel reclame er wordt gemaakt. Vraag tijdens het kijken van een TV programma wie als eerste een verborgen reclame boodschap ziet. Dit kan een drankje, make up of telefoonmerk zijn. Zo worden uw kinderen zich bewust van sluikreclame. Of laat in de supermarkt zien dat aantrekkelijke verpakkingen altijd op kinderooghoogte staan. Leg uit dat een supermarkt dit expres doet, om meer producten te verkopen.

Help uw kind met keuzes maken

Geld uitgeven is niet moeilijk. Geld slim uitgeven is wel een uitdaging. Geld uitgeven gaat om keuzes maken. Even stil staan voordat je een aankoop doet. En na te denken over de consequenties. Dan doe je een aankoop bewuster. Met als resultaat dat uw kind meer geniet van een aankoop en er tegelijkertijd een kleinere kans is op teleurstelling of spijt.

Vragen stellen helpt!

Ook werkt het erg goed om de juiste vragen te stellen als uw kind iets wil kopen. U kunt de volgende vragen stellen:

Waarom wil je het product zo graag hebben?

Heb je het product écht nodig?

Is de aanbieding interessant of lijkt dit alleen maar zo?

Zijn er nog andere, vergelijkbare producten waar je uit kunt kiezen?

Wat zijn de nadelen als je geld uitgeeft aan dit product?

Hoe moeilijk ook, het is belangrijk dat uw kind uiteindelijk zelf de beslissing neemt om wel of niet over te gaan tot een aankoop. Daar leren ze het meeste van.

IMG_0038 IMG_0038